Tuesday 19 November 2013

..sEnTiaSa diInGatAn - 1..


rasanyer kalau ditanya perasaan mengerjakan umrah atau haji, memang tak boleh diluahkan dengan kata2 perasaannyer..sesape yang penah melaluinyer tahu bagaimana..ditambah lagi dengan sistem baru yang dikenakan oleh kerajaan Arab Saudi pada jemaah wanita, dengan kuota yang terhad..kita pasti kenal & tahu makna syukur kalau dapat menjejakkan kaki ke sana..memang benar la..kalau dah rezeki tu..in shaa Allah..

akak ni walau pon kunjungan kali ni bukan pertama kali, tapi pertama kali untuk ramadhan di tanah suci..sebelum berangkat, macam2 yang dibayangkan..larat ker nanti..panas dia macam mana..boleh tahan ke..macam2 la dok pikir..bukan apa..kalau kat kl ni..akak memang surrender la nak keluar jalan2 panas2 bulan puasa ni..lembik lemau la nak tunggu sampai berbuka..tu yang doa siang malam supaya diberi kesihatan yang baik sepanjang di sana..Alhamdulillah..walaupon hingga tiba saat nak berangkat tu batuk sampai tak keluar suara..

seperti yang dicatatkan, bukan pengalaman pertama,  kekurangannyer tetap ader..sebelum pegi tu memang dah plan nak buat macam2..dah terbayang2 apa yang nak dibuat di sana nanti..salah satu persediaannyer membaca kisah2 & pengalaman orang lain..

dalam dok gugel apa yang nak dibaca tu, akak teruja dengan tulisan blog oleh mariafirdaus.com ni..dari mula dia mengerjakan umrah sehinggalah suami isteri ni mengerjakan ibadah haji..terima kasih tak terhingga pada mereka ni..banyak ilmu & pengajaran yang diperolehi..

daripada blog diaorang jugaklah akak cuba cari & mengikuti hasil tulisan prof mki..buku travelog haji : mengubah sempadan iman tu sampai sekarang akak tak dapat nak cari..tanya di popular, katanya buku lama..takder dalam stok..takper la..akak cuba bermula dengan 'bersabar saat di uji'..tapi sayang..akak hanya sempat menghabiskan buku tu setelah kembali ke tanah air..(rasanya kalau novel cinta mau 2 malam jer akak baca tu..masya Allah)..sebab nak menghayati patah2 ayat dalam buku tu la kononnyer yang menyebabkan lambat habis tu..takper..biar ilmu yang nak disampaikan tu meresap ke dalam hati..bukan hanya baca sambil lalu jer..hehehe..ni contoh2 ayat nak sedapkan hati jer..

anyway, pendapat akak, buku tulisan prof mki memang very inspiring..samalah jugak blog mariafirdaus tu..memang recommended la untuk sesapa yang berhajat untuk ke tanah suci..in shaa Allah boleh membantu selain dari dapat pengajaran & pengalaman dia orang ni..

..yang menghantar selalunyer lebih ramai..standard la..

hari2 di madinah kami cuba menyesuaikan diri dengan keadaan cuaca yg panas ~ 40C..perubahan waktu - siang yang terasa agak panjang (padahal dalam sejam lebih jer..hehehe)..dan ya..tak terasa berulang alik dari hotel yang ~50 meter tu untuk menikmati iftar di masjidil nabawi & balik semula ke hotel untuk makan malam sebelum kembali semula ke masjid untuk isya' & tarawikh yang selalunyer berakhir hampir jam 12 mlm!! laratnyer kan...

note: kapalterbang berlepas jam 5 ptg dari klia..kami hanya berbuka jam 11 malam waktu Malaysia ketika masih lagi dalam penerbangan..

suasana iftar di masjidil nabawi..simple tapi mengujakan..remaja perempuan bersedia di masjid menantikan jemaah yang nak berbuka..macam 'usher' kalau kita ader annual dinner tu..siap jemput dari pintu masjid hingga ke tempat yang disediakan..wahhh..memang rasa dihargai sungguh..

makanan yang dihidangkan cuma la roti..yogurt & pelbagai jenis kurma..memula tu we all memang excited sungguh terima makanan dermawan2 madinah ni..pantang ader yang menghulur, kami menadah jer..tapi biler dari entrance masjid sampai la ke dalam..roti..yogurt..kurma..terus terbantut..alamak..diaorg makan ni jer ker berbuka..tak larat la pulak nak mengendong roti bebanyak tu..bilanyer nak makan semua tu..rupa2nyer makanan ni untuk sesape yang iftar di dalam masjid..kalau nak nasi, duduk saja di luar perkarangan masjid..tak kurang mewahnyer..


seperti biasa kalau di sini pergerakan jemaah wanita ni memang terbatas..contohnyer masa nak snap gambar sementara tunggu waktu berbuka tu..tersentap akak sekejap bila kena tegur..dapat la 2 kpg gambar suasana iftar di dalam masjid..tengok si faza & fazril, macam2 gaya posing sementara tunggu berbuka..

rasanya memang insaf sekejap waktu ni..masing2 dengan cara tersendiri berebut pahala di hujung waktu..ader yang berdoa..berzikir..baca quran & macam2 lagi..berbeza sungguh bila di negara kita..tapi itu la..dah suasananyer begitu..kita yang di sini, waktu2 begitu kengkadang tu masih di jalanraya mengharung jem..manakan nak sama kan..agaknyer itu la salah satu faktor mengapa ramai yang berebut mengambil peluang ramadhan ni di sini..takder apa yang mengganggu..terpulang pada inisiatif sendiri..


..bebudak ni walaupon first time, tapi cepat adapt..
 


raudah..pengalaman yang tak boleh di lupakan..terserlah ketidaksabaran akak..tapi masih diberi ruang & peluang dari Allah swt..Alhamdulillah!!

No comments:

Post a Comment